Een online concert organiseren?

Vermijd deze valkuilen

Mensen hebben behoefte aan muziek, vooral in tijden van crisis. Als concerten, festivals en andere muzikale evenementen door coronatijd niet door kunnen gaan, zoeken organisatoren naar creatieve oplossingen. Online festivals en livestream concerten schieten als paddenstoelen uit de grond. Toch is een online concert organiseren heel anders dan een ‘offline concert’. Lees verder en ontdek welke valkuilen je absoluut moet vermijden.

Valkuil 1: een slechte verbinding

Deze valkuil staat niet voor niets op nummer één. De grootste ergernis van deelnemers van een online concert, is techniek die niet deugt. Slecht beeld of geluid, vertraging of andere technische problemen zijn de grootste vijand bij een livestream concert. Zeg nu zelf, jij wordt toch ook ongeduldig als de verbinding vastloopt?

Probeer technische problemen dan ook koste wat kost te vermijden. Controleer ver voor de start van het concert of de techniek op orde is. Dan heb je nog genoeg tijd om eventuele problemen te verhelpen.
Besteed je het liever uit? BENZ Agency benadert voor jou partijen die heel goed in staat zijn om jou de techniek uit handen te nemen.

Lees ook: 5 praktische tips voor het organiseren van een livestream concert

Valkuil 2: geen rekening houden met de doelgroep

Met een online concert is het belangrijker dan ooit om goed te weten wie de bezoekers zijn. Zo kan je optimaal inspelen op de wensen van de doelgroep. Stel jezelf dan ook altijd eerst de volgende vragen:

  • Wat is de doelgroep?
  • Naar welk(e) genre(s) luisteren ze?
  • Wat zijn hun favoriete artiesten?

Houd ook rekening met de leeftijd van de bezoekers. Is de doelgroep wat ouder? Dan weten ze misschien nog niet zo goed hoe een livestream werkt. Zorg dan ook dat je vooraf via de mail duidelijke instructies stuurt voor het bijwonen van het concert.

Valkuil 3: geen knallende opening

De eerste vijf à tien minuten zijn misschien wel de belangrijkste minuten van het hele concert. In de eerste paar minuten beslissen de bezoekers namelijk of de livestream de moeite waard is of niet.

Zorg dat je het publiek in de eerste paar minuten van hun stoel (of bank) weet te blazen. Maak ook duidelijk wat de programmering is. Stuur bijvoorbeeld voor aanvang van het online concert de line-up alvast per mail.

Valkuil 4: een te langdradig en eentonig programma

Je wilt natuurlijk wel dat het publiek tot de allerlaatste minuut je livestream concert bekijkt, en niet halverwege afhaakt. Licht daarom aan het begin een tipje van de sluier op en beloof ze bijvoorbeeld een speciaal optreden of een mystery guest aan het eind van de livestream.

Houd hier ook rekening mee in de programmering. Begin met een knaller, en wissel daarna af tussen bekende en iets minder bekende artiesten.  Zo houd je het publiek zo lang mogelijk aan het scherm gekluisterd.

Lees ook: Nederlandse artiesten boeken in coronatijd: wat kunnen we wél?

Valkuil 5: geen afwisselende line-up

Variatie in de line-up helpt je om het publiek van begin tot eind vast te houden. Boek Nederlandse artiesten uit diverse genres. Zorg er natuurlijk wel voor dat de genres bij de doelgroep passen, zoals we bij valkuil 2 al aangaven.

Een online concert organiseren doe je met BENZ Agency

Twijfel je nog? BENZ Agency heeft in elk genre de beste Nederlandse artiesten. Met een divers aanbod aan artiesten in verschillende stijlen en prijscategorieën zit er altijd iets voor je bij. Wij gaan graag met je in gesprek om de meest geschikte artiesten voor je te vinden. Neem contact met ons op.

#verbindendoormuziek

Foto: Nathan Reinds

Niets van ons missen?

Schrijf je hier in en ontvang het laatste nieuws van BENZ Agency in je inbox.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.