Even aan de decibel trekken
Een blik op geluidsrestricties bij evenementen
Maar artiesten hebben wel een minimaal geluidsniveau nodig om een optimaal optreden te kunnen geven op een event. In deze blog lichten we dit verder toe.
What the Db!?
Geluidsniveau wordt gemeten in decibel (dB). Dit is een logaritmische eenheid die de verhouding van geluidsintensiteit weergeeft. Als het geluid verdubbelt in intensiteit, neemt het dB-niveau toe met 3 dB, onafhankelijk van de oorspronkelijke waarde. Onderstaande afbeelding schept meer duidelijkheid over de hoeveelheid dB.
Wat heeft de artiest nodig?
Een minimaal geluidsniveau is dus nodig voor bands en artiesten om het publiek optimaal te bedienen en de beleving van het evenement te versterken. Wij vroegen Ton van Kerkhof van Story Event Engineering om dit toe te lichten: “Wanneer het volume te laag is, gaan mensen eerder met elkaar praten, waardoor het geroezemoes toeneemt. Dit resulteert erin dat het geluid nog meer tekortschiet. De artiest kan dit interpreteren als een ongeïnteresseerd publiek, wat het optreden bemoeilijkt. Het wordt dan een vicieuze cirkel. Let wel, er is uiteraard een kantelpunt waarop het volume te hard kan worden.”
Geluidsrestricties zijn dus niet per se in het belang van het entertainment niveau op een event. Het komt zelfs voor dat er vanuit de overheid een restrictie is vanaf 85dB, het niveau wat alleen het publiek al maakt zonder muziek. Je kunt je voorstellen dat het dan onmogelijk is voor een artiest om een goed optreden te geven als het publiek alles overstemt.
De rider
In de rider van de artiesten staat vaak een minimaal dB vermeld. Dat is het benodigd vermogen voor de geluidsinstallatie om ervoor te zorgen dat de show zo goed mogelijk overkomt. Dit wordt aangeduid in dB(A) of dB(C). Dit wordt bij voorkeur gemeten over een bepaalde periode, 15 minuten is gebruikelijk. Het verschil is waar deze waarde wordt gemeten. Een meter voor de geluidsbron of bij het eerste woonhuis aan de gevel, kilometers verderop.
Het is van groot belang dat de rider van de artiest aansluit op de mogelijkheden en vergunningen van een festival/techniek leverancier.
Lees ook:
Van artiest aanvraag tot zorgeloze avond: hoe wij jou ontzorgen
Wat is belangrijk voor de event organisator?
Ton vertelt: “Evenementen worden meestal vergund op basis van een omgevingsvergunning, wat betekent dat er een geluidsmeter op een afgesproken locatie wordt geplaatst. De gemeten waarde op die locatie kan aanzienlijk verschillen van het geluid dat de artiest nodig heeft. Toch is er een belangrijk verband: de opstelling van de luidsprekers, de gebruikte geluidssystemen en het volume tijdens het evenement bepalen hoeveel geluid op die meetlocatie nog hoorbaar is.
Het is cruciaal dat organisatoren zich vooraf goed laten informeren of laten berekenen wat de verwachte geluidsverhouding zal zijn. Dit zorgt ervoor dat er van tevoren een realistische inschatting kan worden gemaakt of de vergunningseisen in lijn zijn met de geluidsbehoeften van het evenement.”
Lees ook:
5 tips hoe je het meeste haalt uit Nederlandse artiesten boeken
Hoe wordt geluidsniveau gehandhaafd?
Naast dat beleidsmedewerkers kunnen komen controleren met een dB-meter worden er ook vaak geluidsbegrenzers toegepast. Een geluidsbegrenzer is een apparaat wat ingrijpt als het geluidsniveau te hard wordt en hinder kan veroorzaken in de omgeving.
Ons entertainment speelt alleen in overleg op locaties met een geluidsbegrenzing. Geluidsbegrenzers die achter de stroomvoorziening zitten worden afgekeurd: als de stroom plotseling uitvalt kan dat namelijk ernstige schade toebrengen aan de apparatuur. Een artiest speelt alleen met een geluidsbegrenzer als de opdrachtgever (schriftelijk) akkoord gaat met het vergoeden van de eventuele schade door stroomuitval.
Ton: “Daarnaast is het aan te raden om bij grotere evenementen een dB-coördinator aan te stellen. Deze persoon is verantwoordelijk voor het monitoren van het geluid in de omgeving, onderhoudt contact met handhavers en werkt nauw samen met de technici. Dit voorkomt dat handhavers rechtstreeks met technici in discussie moeten gaan, wat vaak onnodige spanningen kan veroorzaken. Vooral omdat handhavers vaak al druk bezig zijn geweest met het handhaven van de geluidsnormen en dan in een lawaaiige omgeving een technicus moeten overtuigen om het geluid te verlagen.”
Oplossing
Wij zijn het absoluut eens met dat er dB limieten moeten zijn. Wij willen bezoekers geen schade of oorsuizen veroorzaken. Wel is het, volgens NL Soundengineers United, een collectief van Nederlandse geluidstechnici, belangrijk dat er een uniforme werkbare standaard komt voor event organisatoren, boekers, gemeentes etc. Dit om een zo’n optimaal mogelijk concertbeleving te garanderen. Ton vult aan: “Een convenant tussen grote partijen en de overheid biedt een goed uitgangspunt. Daarnaast zijn stationaire meetopstellingen tijdens evenementen essentieel. Deze opstellingen bieden realtime inzicht in het actuele geluidsniveau op de overeengekomen locatie, wat het voor technici eenvoudiger maakt om het geluidsniveau binnen de vergunde limieten te houden.”
Organiseer je een feest of evenement en heb je te maken met geluidsrestricties, dan kan dat dus impact hebben op de beleving van het optreden van de artiest of act, maar ook veel spanningen veroorzaken tussen diverse partijen. Wij voorzien je graag van advies rondom het boeken van artiesten en inzetten van techniekpartijen voor jouw evenement, rekening houdend met de restricties van de vergunning. Neem zeker eens contact met ons op voor meer informatie.
#verbindendoormuziek