Artiesten en hun verhalen

De kracht van storytelling voor merken en bedrijven

Het vertellen van verhalen is eeuwenoud, sinds mensenheugenis is het dé manier om een boodschap over te brengen. Meestal zit er een moraal of wijsheid die tot nieuwe inzichten leidt. Denk aan het gedesillusioneerde gevoel dat je hebt na het zien van een goede film.

Maar wat we vaak vergeten is dat bedrijven, merken én artiesten óók verhalen hebben. En die mogen vaker worden verteld. Want naast dat verhalen raken, zijn ze ook gemakkelijk door te vertellen, daarom zijn ze zo krachtig. Dé marketing tool bij uitstek.

“Een verhaal kun je niet verzinnen, het is er al.”

Iedereen heeft er één

Een verhaal begint altijd bij het ‘waarom’. Waarom doet een artiest wat hij/zij doet, waarom bestaat een bedrijf of merk? Wat is het bestaansrecht? Sommigen zijn zich hier nog niet bewust van, anderen zetten dit op een slimme manier in. Zij definiëren het verhaal en daar vloeit een merk uit voort met een unieke identiteit. Maar, het belangrijkste is dat het altijd authentiek is. Een verhaal kun je niet verzinnen, het is er al.

Een voorbeeld van een bekende artiest met een goed verhaal is Ed Sheeran. Zijn ‘waarom’ is dat hij laat zien dat een gewone jongen met ogenschijnlijk weinig kansen óók in staat is grootse dromen te vervullen.
Ed werd vroeger op school gepest, muziek maken was zijn afleiding. Hij verhuist voor zijn muzikale droom naar Londen, maar door geldgebrek belandt hij op straat. Toch blijft hij aan de weg timmeren en treedt hij zoveel mogelijk op. Uiteindelijk wordt hij op Social Media ontdekt door rapper Example en mag hij als voorprogramma mee op tour. Daardoor valt hij steeds meer op en nadat hij naar Los Angeles verhuist begint het balletje echt te rollen. De rest is historie, miljoenen verkochte albums, diverse Grammy Awards…
Een krachtig verhaal, toch? En het mooie is dus: iedereen heeft er één.

“Wat als het verhaal van een artiest een perfecte match is met het verhaal van een merk?”

De perfecte match

Wij vinden het koppelen van een artiest aan een evenement geweldig en dat doen we al lang, maar de laatste tijd heeft aangetoond dat de wereld grillig is. Dit geeft ook kansen. Er zijn namelijk legio mogelijkheden om een artiest een podium te geven. Wij kunnen artiesten niet alleen aan events koppelen, maar ook aan merken of bedrijven. Wat als het verhaal van een artiest een perfecte match is met het verhaal van een merk? Wat als deze verhalen elkaar kunnen versterken?

Wij werken met diverse Nederlandse artiesten met een prachtig verhaal. Frans Duijts, de sloper die doorbrak als Nederlandse zanger, maar altijd in het bedrijf van zijn vader bleef werken. Glennis Grace, het meisje uit de Jordaan die haar ‘American dream’ verwezenlijkte.

Ben jij klaar om je klanten of gasten te inspireren met mooie verhalen? Neem contact met ons op om eens te sparren.

Lees ook:
4 x waarom artiesten inzetten voor je merk-activatie effectief is
5 redenen waarom live muziek zo belangrijk is

#verbindendoormuziek

Niets van ons missen?

Schrijf je hier in en ontvang het laatste nieuws van BENZ Agency in je inbox.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.